برگزاری وبینار نقش استانها در تئاتر انقلاب اسلامی به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در بندرعباس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، وبینار «نقش استانها در تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری سعید اسدی پژوهشگر و مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی با سخنرانی علی رضایی از هرمزگان، جهانشیر یاراحمدی از بوشهر، رضا میرمعنوی از گیلان و منصور حمیدی از آذربایجان شرقی برگزار شد.
در این وبینار نقش استانها در تئاتر انقلاب از زوایای مختلف مورد تحلیل و مؤلفههای تئاتر انقلاب و نسبت آن با شاخصههای تئاتر بومی و آیینی، چشمانداز هنر و تئاتر انقلاب، جایگاه آثار انقلابی فاخر در متون نمایشی ایران ازجمله محورهای مطرح شده در این نشست مجازی بود که از سوی سخنرانان موردبحث و بررسی قرار گرفت.
علی رضایی محقق و پژوهشگر استان هرمزگان در این برنامه ، ضمن اشاره به تعزیه ، خرده نمایشها و آیینهای نمایشی، آنها را بهعنوان شاخصههای نمایشی نام برد که تئاتر استان هرمزگان از دیرباز با آن آشنا بوده است.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان تئاتر ما با بهرهگیری از این ظرفیتها توانستند آثار خوبی را در این چند دهه به روی صحنه ببرند. لذا پیشنهاد میکنم از ظرفیت و موقعیتی که در تئاتر استانها وجود دارد استفاده کنیم و زمینه پژوهشی ژرف و عمیقی ایجاد شود تا دستمایه تولید آثار فاخر باشد.
این محقق و پژوهشگر هرمزگانی تشریح کرد: وقتی صحبت از هنر انقلاب میشود چارچوبی را برایش در نظر میگیریم و به عبارتی هرچه خوبان همه دارند هنر انقلاب یکجا دارد. اینکه بخواهیم خط کشی کنیم و آن را جدای از هنرهای دیگر بدانیم، جفا به آن است. ما باید هنر انقلاب را بهعنوان هنر مادر ببینیم و هرچه خوب است زیر چتر آن قرار بگیرد. یکی از ضعفهای بزرگی که ما در این سالها با آن روبهرو بودهایم، فاصله گرفتن هنرهای نمایشی از ادبیات باشکوه زبان فارسی است و بحث من تنها ادبیات رسمی نیست که در کتابها جستجو میکنیم. ادبیات و هنر یک سرزمین را اگر مدنظر قرار بدهیم و بهعنوان مثال هنر تعزیه ، میبینیم که این هنر رو به فراموشی است. یکی از چیزهایی که هنر انقلاب باید به دنبال آن برود، احیای این چنین هنرهایی است که دارد از خاطرهها میرود. باید دید که از نکات قوت تعزیه چگونه میتوان استفاده کرد. هنری که همگان را در همه عرصهها از طراحی صحنه تا نور و استفاده از نمادها و رنگ و ... شگفتزده کرده است، چرا نباید دست هنرمند ما را بگیرد. این فضایی تغذیه کننده است که ما از آن دور شدهایم. هنر دیگر، خرده نمایشها هستند که همه مردم در مراسمها از جشن و شادی تا سوگ و عزا به این هنر توجه بسیاری داشتهاند و مخاطبان زیادی را جذب میکنند و اینها یک ظرفیت بالقوهای را در درون خودشان دارند که وظیفه هنرمند است آنها را کشف کرده به صحنه بیاورد و استفاده کند . اگر امروز از اینها دور شویم چارهای نداریم که بازگردیم و از آثار گذشتگان اقتباس کنیم و نمایش جدیدی را روی صحنه بیاوریم. اینجاست که من ارتباط هنر والا را در ارتباط با توجه به داشتههای پیشین و بهکارگیری امروزیِ آنها میبینم. نکته اساسیتر این است که ما باید هنر تئاتر را از صحنههای رسمی به میان مردم بکشانیم. چرا باید تئاتر بهعنوان یک هنر لوکس باشد که تنها عدهای مخاطب خاص داشته باشد. سهم مردم کجاست؟ انقلاب سفره مردم است نه سفره تعدادی خاص و جایی است که همه مردم باید در آن سهیم شوند. تئاتر انقلاب باید به میان مردم برود و مردم باید احساس کنند آیینهای را دارند میبینند که خود آن را جلا دادهاند. نباید فاصلهای بین هنر و مردم باشد. انگشت نشانه به سمت آدمهای خاص بردن، سیلی زدن به هنر انقلاب و هنر والای تئاتر است.
رضایی در پایان افزود: ما در استان هرمزگان آمادگی داریم تا با دانشگاه سوره و دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی درزمینه هنر تئاتر و شناساندن ظرفیتهای ناشناخته در استان همکاری کنیم و این مسئله در آینده میتواند در ثبت تئاتر ملی و هویتبخشی به تئاتری که ما همگی به دنبال آن هستیم کارساز باشد.
گفتنی است ۲۰ لغایت ۲۶ فروردین ماه ، به مناسبت شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی در تقویم رسمی کشور ، به عنوان هفته هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است که حوزه هنری به عنوان دبیرخانه این رویداد، هر ساله برنامه های متعددی را در سراسر کشور به همین مناسبت برگزار میکند.
انتهای پیام/
نظر شما